woensdag 13 januari 2010

Vilt project

Wat erg hè als je alle hobby’s leuk vind en als je alles wil uitproberen. Dus dan moet ik ook eens een keer gaan vilten. Het lijkt me erg leuk om een keer sloffen te gaan vilten. Eerst maar een klein project oppakken, om te kijken of ik vilten echt wel zo leuk vind. Ik heb het allemaal volgens het boekje gedaan geen proces overgeslagen.

Je zet alle spullen klaar die je nodig hebt,

  • Noppenfolie
  • Spuitflesje met warm water
  • Kommetje warm water
  • Olijf zeep
  • Wolvilt in kleuren die je leuk vind

006

 

Vilten is het laten krimpen van wol door middel van warm water, zeep en wrijving. Door dit proces gaat het in elkaar zitten en ontstaat er een geheel.

Je plukt de wol uit elkaar en legt het dakpansgewijs over elkaar heen. op de noppenfolie. Ik heb hier 5 laagjes over elkaar gelegd. 007 008

Maak een bakje met groene zeep met zo heet mogelijk water. Hoe warmer het water, hoe beter de wol vervilt.

Besprenkel de wol tot het overal een beetje nat is.

Leg het 2de stukje plastic met de noppen naar beneden erop.

Druk dan met beide handen op het plastic de wol stevig aan. Je zorgt er nu voor dat alle onderliggende wol nat wordt. Je drukt eigenlijk de lucht tussen het wol eruit. Nog niet gaan wrijven of draaiende bewegingen maken. De wol is nog niet in elkaar geklit.

Til het plastic op en kijk of de wol nog droge plekken heeft.

Dan daar opnieuw sprenkelen en het aandrukken herhalen.Tot de wol overal nat is.

009

Leg het noppenfolie er weer op.

010

Nu de handen inzepen met het blok zeep.

De handen op het plastic plaatsen en zachtjes cirkelende bewegingen maken. Eerst zacht uitvoeren, daarna steviger.

Kijk tussen door of de wol onderling gaat hechten.

Als dat gebeurt is dan het plastic van de bovenkant afhalen en met de handen zachte cirkelende bewegingen op de wol maken. Regelmatig je handen inzepen.

(Je handen worden hier ook heel zacht van, in deze wintermaanden geen overbodige luxe)

Tussen door het wolvilt lapje draaien. Je zal zien dat het al een stevig lapje gaat worden.

De zachte beweging kan later steviger worden.

Tussen door warm water sprenkelen dat versnelt ook het viltproces.

011

Je zal zien dat het lapje steviger en kleiner wordt.

013

014

Om het proces te versnellen kan je het lapje in de noppenfolie rollen. Dit geheel rol je in een handdoek en dan maar rollen, draai het lapje wel steeds om, anders krimpt het alleen een kant op en dan krijg je een scheef lapje.

015

Het lijkt zwaar werk, maar dat is niet zo. Het is heel ontspannend om te doen.

Ik heb een paar bloemen gemaakt. Voor de eerste keer vilten geen slecht resultaat. Vind ik zelf.

016 

Het werk goed laten drogen in de vorm die je wil dat het krijgt. Ik heb deze bloemen in borrelglazen laten drogen.

017 018

Deze corsage heb ik op mijn zwarte vest gespeld en heb er leuke reactie op gehad.

Ik hoop dat jullie mijn uitleg leuk vinden. Als er iemand nog tips en/of trucs heeft voordat ik aan mijn sloffen project ga beginnen dan hoor ik dat graag.

Nog een prettige avond.

10 opmerkingen:

  1. Ooooooo zijn die mooooooooooi.
    wat leuk.wat goed van jouw.
    so moooooooooi.
    ik ben beindrukt.


    groetjes conny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow Edith, geweldig !!!

    Ook die kleuren, das echt mijn smaak!
    Ik denk dat ik het ook een keer ga proberen! Ik heb namelijk hetzelfde probleem(alhoewel)als jij, vind bijna alles leuk.
    Dus maak ook van alles wat!

    Voor tips zou je misschien even bij Ingrid(vilt kriebels) Corina(viltcreaties) en Maris(Made by) kunnen kijken! Je vind ze via mijn blog.

    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig zijn ze geworden, dat heb je goed gedaan, erg mooie corsage!
    Succes met je sloffen vilten.
    Ik natvilt ook maar dan lapjes voor kleding van kleine popjes!
    Groetjes Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Edith,

    dank je wel voor je complimenten ook namens Nino!

    Ik vind je bloemen prachtig geworden, het is niet te zien dat je voor het eerste hebt gevilt!!

    Groetjes Maris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Edith, bedankt voor het bezoekje aan mijn blog, erg leuk!
    Ik vilt altijd met olijfzeep maar weet niet of jij daar de merinozeep voor bedoeld want die ken ik weer niet, wel merino wol ;-)!
    Groetjes Corina

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi,
    dankjewel voor je bezoekje op mijn blog en dat je een reaktie achterliet.Was natuurlijk nieuwsgierig naar jouw blog en wat creatief ben je zeg. Wolvilten lijkt me ook erg leuk en jou stap voor stap uitleg ga ik vast nog eens uitproberen, het resultaat is prachtig.
    Fijne dag nog,groetjes Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Edith wat zijn je gevilte bloemen mooi geworden, leuk werkje he. Groetjes Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een mooie , fleurige creaties !
    Goed weekeinde , groetjes van Ingrid.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat prachtig heb je dat gemaakt zeg.

    Als het goed is ga ik je volgen en morgen ga ik je log eens helemaal bekijken.

    Hartelijke groetjes, Chantal

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je wel voor je reactie. Dit is voor mij een inspiratie bron om hier mee verder te gaan.